آغاز ثبت نام نمایشگاه مجازی ایران پلاست
info@iranplast.ir English




تاریخ خبر : 1402/6/29

وزارت نفت شاگرد اول تولید بار اول در کشور



به گزارش  ستاد خبری نمایشگاه ایران پلاست هادی پرج در نشست تخصصی «اعتبارات مالیاتی به شرکت‌های تولید بار اول» با اشاره به اینکه امسال سقف پرداخت تسهیلات به کالاهای تولید بار اول به ۷۲۵ میلیارد تومان رسیده است، گفت: از جمله دشواری‌های عقد قرارداد تولید بار اول تعدد مدعیان محصولات ساخته نشده، پیچیدگی کشف قیمت تولید بار اول، ریسک مالی و فنی، دامپینگ پروژه‌های ناموفق و سازمان‌های نظارتی است.

وی افزود:اصلی‌ترین پیش‌نیازهای تدوین قراردادهای بومی تعیین عمق بومی‌سازی و میزان ارزبری طرح، تعیین مشخصات فنی‌سازی، قیمت‌گذاری تولید بار اول، تعیین مراحل پرداخت و طراحی سناریوی تست است.

دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در مجموع از ۳۸۲ درخواست تولید بار اول در کشور بیش‌ از ۸۰ درخواست به ارزش ۸۵ میلیون دلار به مرحله قرارداد نهایی رسیده که از این تعداد درخواست ۲۲۶ مورد آن مربوط به وزارت نفت بوده است.

پرج گفت: در میان تمامی دستگاه‌های اجرایی، وزارت نفت بیشترین تعداد درخواست پروژه تأیید شده منجر به قرارداد نهایی را به خود اختصاص داده است که میزان کاهش هزینه ساخت این کالاها در مقایسه با نمونه خارجی آن ۳۰ تا ۶۰ درصد ارزان‌تر بوده است.

بر اساس این گزارش علی دارابی، نماینده معاونت سیاست‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز با بیان اینکه مهمترین حمایت‌های مالیاتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید بار اول شامل معافیت فروش محصولات دانش بنیان (ماده ۳ و ۹ قانون دانش بنیان)، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه (بند ب ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان) است، افزود: بر اساس ماده ۱۱ بند ب قانون حمایت از شرکت‌های تولید بار اول، معادل هزینه انجام شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی اعطا می‌شود و معادل آن از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور یا سال‌های بعد کسر می شود. آیین نامه اجرائی این بند حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت اموری دارایی با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت پزشکی ابلاغ می‌شود.

وی معیارهای تایید پروژه‌های تحقیق و توسعه در زمینه تولید با اول را نظام‌مند بودن، دارای سطح فناوری حداقل متوسط رو به بالا کشور و تسلط فنی در پایان پروژه دانست.