آغاز ثبت نام نمایشگاه مجازی ایران پلاست
info@iranplast.ir English




تاریخ خبر : 1402/6/29

پرونده واردات کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم بسته می‌شود



به گزارش ستاد خبری نمایشگاه ایران پلاست ، مرتضی شاهمیرزایی در برنامه تلویزیونی «تهران 20» با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، برنامه‌های صنعت پتروشیمی در بخش‌های مختلف براساس سیاست دولت بررسی و بازبینی شدند تا با حرکت سریع به سمت تکمیل زنجیره‌ ارزش حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم با تکیه بر راهبردهای رهبر انقلاب مبنی بر پرهیز از خام‌فروشی محصولات و ایجاد ارزش افزوده بالا با تولید محصول نهایی حرکت کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده، 21 بسته سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش شناسایی، تهیه و به سرمایه‌گذاران معرفی شد. هلدینگ‌های پتروشیمی با توجه به خوراک در دسترس برای طرح‌های برنامه‌ریزی شده در اولویت قرار گرفتند.

شاهمیرزایی یکی از چالش‌های عمده در حوزه تولید محصولات زنجیره ارزش را دانش فنی عنوان کرد و گفت: برهمین اساس شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه فشرده‌ای را به اجرا گذاشت و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی را روی بومی‌سازی فناوری‌ها و کاتالیست‌های صنعت متمرکز کرد.

وی به بروزرسانی سند جامع کاتالیست اشاره کرد و افزود: خوشبختانه امروز ایران به جرگه صادرکنندگان کاتالیست پیوسته است و کشورهای صاحب‌نام از کاتالیست ایرانی خریداری می‌کنند.

معاون وزیرنفت، سیاست صنعت نفت دولت سیزدهم اعتماد به سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان است، تصریح کرد: از این رو، مرکز خودکفایی صنعت پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور پایش سازندگان و تولیدکنندگان داخلی ایجاد شد.

شاهمیرزایی به موضوع ارزآوری در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: صنعت پتروشیمی در سال گذشته بالغ بر 16 میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشت که حدود 14.5 میلیارد دلار آن در سامانه نیما به عنوان ارز صنعت پتروشیمی برای تعادل بخشی به بازار عرضه و تقاضا، عرضه شد.

وی ادامه داد: ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی چند محصول انگشت‌شمار در 6 مجتمع تولیدی تولید می‌شد اما امروز ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی به بیش از 92 میلیون تن رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه دستاوردهای صنعت پتروشیمی ایران با وجود تحریم‌ها علیه کشور برای خارجی‌ها قابل باور نیست، اظهار کرد: هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست رویداد بزرگی برای نشان دادن توانمندی‌های صنعت پتروشیمی ایران است.

وی به اختصاص کل فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران به ایران پلاست هفدهم اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه با حضور 210 شرکت خارجی با افزایش بیست برابری نسبت به سال قبل برگزار شده است.